داکت اسپلیت چیست ؟
داکت اسپلیت نوعی سیستم تهویه مطبوع است که می تواند هم هوای محیط را خنک کند و هم دمای آن را افزایش دهد. بنابراین می توان از آن در فصول گرم و سرد سال استفاده کرد.
از آن جایی که این سیستم قابلیت تولید سرما و گرما را دارد، در سقف های کاذب نیز می توان آن ها را قرار داد و از این رو محبوبیت زیادی پیدا کرده اند و در ساختمان های با کاربری های گوناگون رایج شده اند.
داکت اسپلیت مشابه اسپلیت های معمولی یا کولر های گازی عمل می کند، با این تفاوت که به جای اواپراتور یا پنلی که روی دیوار نصب می شود و سطحی است، یک یونیت داخلی توکار برای تجهیزات در نظر گرفته شده است و در نهایت تنها یک دریچه از داخل اتاق در نظر گرفته شده است که قابل مشاهده می باشد.
داکت اسپلیت چگونه کار می کند ؟
داکت اسپلیت ساختار پیچیده ای ندارد و از دو قسمت یونیت داخلی و یونیت خارجی تشکیل شده است. تولید باد سرد یا گرم و رطوبت زدایی هوا، و موارد دیگر از جمله وظایف داکت اسپلیت می باشد. دریچه های این سیستم ها معمولاً در داخل سقف نصب می شوند.
این سیستم ها می توانند سرمایش و گرمایش تولید شده را به قسمت های دیگر ساختمان که اتاق ها و قسمت های تبادل هوا هستند منتقل کنند.
بخش یونیت خارجی داکت اسپلیت معمولاً از دینام، فن، موتور و سایر تجهیزات ساخته می شود. وظیفه اصلی این قسمت تنظیم دما توسط می باشد. در واقع کمپرسور دستگاه قادر است تا گاز مبرد را در سیستم به جریان در آورد. مبرد استفاده شده در داکت اسپلیت ها از نوع گاز فریون می باشد.
سیکل سرمایش و گرمایش داکت اسپلیت :
سیکل سرمایش داکت اسپلیت به این صورت است که در قسمت کندانسور، گاز مبرد با استفاده از لوله های مسی خنک شده و به سمت شیر انبساط منتقل می شود. سپس برای جذب گرمای محیط آماده می شود و به یونیت داخلی منتقل می شود. در یک یونیت داخلی، گرمای هوا توسط یک مبرد گاز گرفته شده و محیط خنک می شود. این هوای خنک توسط تکنولوژی داخل یونیت داخلی به کانال های انشعاب که در مسیر حرکت هوا هستند، منتقل می شود. این کانال ها وظیفه ارسال هوای خنک از طریق دریچه ها به فضای اتاق مورد نظر را بر عهده دارند.
عملکرد سرمایش داکت اسپلیت همانند اسپلیت یا کولر گازی می باشد، اما اثر گرمایشی آن به روشی متفاوت انجام می شود. به این ترتیب که مبرد گاز این بار در کندانسور گرم می شود و مانند سیکل قبل از طریق لوله های مسی به یونیت داخلی و کویل های موجود در آن هدایت می شود و هوای وارد شده به یونیت داخلی از محیط اتاق را گرم می کند. این هوا که قبلاً پردازش شده و دما افزایش یافته است، از طریق مجرا و فن به اتاق باز می گردد.
هزینه های جاری و بهره وری :
اگر چه سیستم های کانالی معمولاً هزینه بیشتری دارند، اما معمولاً در خنک کردن مناطق بزرگ نسبت به سیستم های تهویه مطبوع کارآمد تر هستند.
تعمیر و نگهداری داکت اسپلیت ها :
برای این که سیستم تهویه مطبوع شما به طور موثر کار کند و عمر آن طولانی شود، نیاز به تمیز کردن و نگهداری دارد. مراقبت نکردن از آن منجر به افزایش قبض برق می شود و حتی می تواند خطراتی را برای سلامتی شما به همراه داشته باشد. بسیاری از مردم نمی دانند که اگر از سیستم های تهویه مطبوع به درستی نگهداری نشوند، می توانند باکتری ها و بیماری ها را گسترش دهند.
داکت اسپلیت ها همانند دیگر سیستم های تهویه مطبوع کانالی باید هر ساله توسط یک متخصص بازرسی شود. متخصصین می توانند سیستم را بررسی کنند تا ببینند که آیا به طور موثر کار می کند و آیا نیاز به تعمیر دارد یا خیر.
فیلتر های داکت اسپلیت باید حداقل دو بار در سال تعویض شوند تا مطمئن شوید که الاینده ها به درستی جمع می شوند. همچنین باید به طور منظم سیستم را چک کنید تا مطمئن شوید که سیستم به خوبی کار می کند. اگر متوجه صدا های عجیب و غریب شدید یا احساس کردید که به درستی کار نمی کند، توصیه می کنیم با یک متخصص تماس بگیرید تا سیستم را بررسی کند.
در حالی که بسیاری از سیستم ‌های داکت اسپلیت به خوبی کار می ‌کنند، بهترین کار این است که مرتباً یک متخصص را برای بازرسی از آن ‌ها بیاورید. زیرا متخصصین این زمینه قادر خواهند بود مشکلاتی را پیدا کنند که یک صاحب خانه هرگز آن را تشخیص نخواهد داد. متخصصین می توانند مشکلات را قبل از این که به فاجعه بزرگ تبدیل شود بر طرف کنند و همچنین مطمئن شوند که واحد شما در اوج عملکرد کار می کند یا خیر. سیستم های داکت اسپلیت همچنین باید فیلتر های خود را به طور مرتب تمیز کنند. واحد ها و سیم پیچ ها نیز باید به طور مرتب تمیز شوند تا مطمئن شوید که سیستم به طور موثر کار می کند.

https://is.gd/txecLe

داکت اسپلیت ، قیمت داکت اسپلیت - مهتاب گستر
is.gd

داکت اسپلیت ، قیمت داکت اسپلیت - مهتاب گستر

داکت اسپلیت در واقع یک دستگاه تهویه‌ مطبوع و نوعی سیستم سرمایشی گرمایشی است که شبیه به کولر گازی اسپلیت دیواری می باشد .